Followers

Friday, May 4, 2018

Bertemukah kita ? Ramadhan datang lagi..

InsyaAllah, beberapa hari lagi akan tiba suatu bulan yang mana padanya terdapat kelebihan dan ganjaran yang sangat istimewa. Padanya terdapat malam yang lebih baik dari seribu bulan iaitu " Lailatul Qadr " . Sememangnya masyarakat melayu umumnya pada hari ini, selalu memanggil " Malam Lailatul Qadr " , padahal  perkataan " Lail " pada nama tersebut sudah bermaksud " malam " . Tetapi tidak mengapa, ia tidak perlu dijadikan masalah yang besar kerana maksudnya masih lagi tidak lari.

Sumber Foto: Google image

Sempatkah kita? itu pertanyaan yang sering bermain didalam minda kita. Jika tahun lepas, kita menyambut Ramadhan Kareem dengan baik, harapnya pada tahun ini, Ramadhan Kareem disambut dengan terbaik. Bukan hanya disambut dengan bedilan-bedilan meriam, makanan yang begitu banyak, pelita minyak tanah dan sebagainya.

Ramadhan Kareem perlulah diisi dan dihiasi dengan aktiviti-aktiviti yang bermanfaat dan dianjurkan oleh Nabi kita yang tercinta. Contohnya, bertadarrus alquran sekaligus mentadabbur setiap bait-bait ayat suci alquran. Selain itu, pada bulan mulia inilah, masa yang begitu tepat untuk kita mencari seberapa banyak pahala dan keredhaan dariNya.

Alangkah ruginya kita apabila Ramadhan berlalu tetapi kita masih didalam kondisi yang tidak berganjak dan bertambah. Maksud saya, tiada peningkatan dari aspek kerohanian dan pentarbiahan diri.

Bulan Ramadhan merupakan bulan tarbiah, bulan mendidik diri supaya menjadi lebih baik. Puasa disiang hari bukan menahan lapar semata tetapi menahan segala perbuatan yang boleh mengundang kepada dosa.

InsyaAllah, sama-sama berazam untuk mempertingkatkan kualiti diri dan penambahbaikan diri supaya kita menjadi hamba yang terbaik. Akhir kalam, selamat menyambut Ramadhan Kareem 2018M/1439H. ~

Aidilfitri 2017 di perantauan ( Cairo,Egypt ), Bersama sahabat baik, Hafifi Azhar menggayakan baju yang sama. ( Tidak merancang pada mulanya๐Ÿ˜‚ )

P/S : Baju raya tahun ni warna apa? ๐Ÿ˜†

No comments:

Post a Comment