Followers

Tuesday, October 23, 2018

"Masuk Rumah Orang Jadi Buta, Keluar Daripadanya Jadi Bisu "


" اُدْخُلْ بُيُوْتَ النَّاسُ اَعْمَٰى وَالخْرُجْ مِنْهَا اَبْكَمْ "

Begitulah maksud kata-kata yang sungguh mendalam maksudnya. Jika dilhat pada ayat itu sahaja sudah memberi maksud kepada kita tentang penyampaian mesej tentang " ADAB ". 

Apa yang boleh diterjemahkan daripada kata pujangga tersebut adalah, apabila kita bertandang, menziarahi jiran tetangga,kawan-kawan hatta saudara mara sekalipun, adab mesti ada. 

"Masuk menjadi Buta" membawa maksud apabila kita menziarahi dan sedang berada didalam rumah orang lain, hendaklah kita menjaga penglihatan. Mata tidak terkebil-kebil melihat barangan yang terdapat didalam rumah tersebut. Mata juga tidak melilau mencari dan melihat isi rumah tersebut. Jaga penglihatan dan pandangan. 

"Keluar menjadi Bisu" pula membawa maksud, apabila kita keluar dan mahu pulang, tidak perlulah kita bercerita tentang keadaan rumah atau isi rumah yang telah kita ziarahi. Kita perlu hormat akan privasi orang lain dan ini merupakan adab didalam menjaga hubungan sesama manusia. Jika mulut dijaga, maka akan berkuranglah peratusan untuk mengumpat,memfitnah dan sebagainya.

Jaga adab ! Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment