Followers

Sunday, October 14, 2018

Jumaat Di Hayyu Sabiek Yang Mencuit Hati !

Apabila tibanya hari jumaat, suasana pada waktu tengah hari kelihatan sibuk dan sesak kerana semua mahu menunaikan kewajipan yang utama iaitu solat jumaat. Di Malaysia, keadaan tersebut sudah menjadi sinonim dan di Mesir juga begitu. 

Di Mesir, suasana pada hari jumaat begitu sesak dengan lautan manusia yang berpusu-pusu ke masjid. Di sini, banyak masjid yang berhampiran, jadi banyaklah pilihan untuk menunaikan dimana sahaja masjid yang menjadi pilihan hati. Ada juga segelintir yang mencari masjid yang mempunyai khutbah yang pendek sahaja. Haha itu perkara biasa disini. Jika terasa sedikit terkejar-kejar, maka itulah pilihan yang tepat. Ada sebuah masjid disini yang popular dengan nama, " masjid Juara ". Kerana khutbahnya yang pendek dan sekejap sahaja. 

Biasanya aku akan solat di masjid belakang wisma. Ada sebuah masjid. Khutbahnya tidaklah terlalu panjang dan tidak pula terlalu pendek. Selesa. Dulu, semasa baru-baru sampai ke mesir, masjid juara menjadi destinasi wajib pada hari jumaat. Hehe. Sentiasa merasa solat di atas jalan, berbumbungkan langit yang  memancarkan cahaya panas terik. Alhamdulillah sudah merasa.

Apa yang mencuit hati aku adalah, kelihatan ramai budak-budak di luar masjid dan didalam. Ada yang bermain, solat dan lain-lain. Itu biasa. Di Malaysia juga begitu bukan? Perkara yang ingin diceritakan adalah apa yang terjadi selepas itu.

Kebiasaannya, di mana-mana masjid di Mesir, akan ada kerusi-kerusi untuk ammu-ammu ( pakcik yang sudah tua dan tidak larat untuk berdiri lama ) . Demikian di masjid yang aku solat, di saf hadapan sekali , ada sebaris ammu-ammu duduk. Apa yang membuat aku teruja adalah, apabila selesai solat, budak-budak akan meluru ke arah seorang ammu. Di belakang ammu itu terdapat sebungkus plastik besar, penuh dengan makanan-makanan ringan,coklat dan sebagainya. Ammu tersebut menyuruh budak-budak beratur dan mengagihkan kepada mereka. Setiap jumaat pasti adegan itu yang berlaku dan nampaknya memang itulah rutin yang sering berlaku. Mungkin ini sudah menjadi tabiat mereka. Suka sangat budak-budak apabila dapat makanan ringan tersebut. Aku juga tersenyum keseorangan. Terasa dicuit. Ya. Perasaan aku dicuit. Hm.

Apa yang aku dapat simpulkan adalah, cara mereka mendidik anak-anak mereka. Anak-anak, budak-budak kecil sudah diasuh untuk lebih menghabiskan masa mereka di masjid dan bukannya di tempat lagha. Tidak peliklah jika datang ke mesir dan melihat ada pemuda-pemuda yang memakai rantai, seluar ketat dan sebagainya datang ke masjid membawa sejadah untuk solat.

Jadi itulah akhlak mereka. AlQuran juga sudah seperti telefon bimbit mereka dan wajib ada disetiap tempat. Di dalam kereta, kedai, poket dan sebagainya. Mereka kaya dengan nilai islam kerana apa? Ini Ardil Kinanah. Mesir Bumi Jejak Para Anbiya'.

No comments:

Post a Comment